Podłączanie akumulatora – adaptacja w komputerze

Praktycznie każdy obecnie produkowany samochód ma zamontowany komputer pokładowy. Jego zadaniem jest gromadzenie i przetwarzanie danych, wykrywanie usterek, a przede wszystkim sterowanie pracą wszystkich układów w samochodzie. Jeśli posiadamy pojazd wyposażony w taki komputer, akumulator po wymianie trzeba w nim zaadaptować. W innym razie wykrywana będzie wciąż zużyta i wymontowana z samochodu bateria. Czy warto podejmować się tego zadania samodzielnie? Odpowiedź w artykule! 

Podłączanie akumulatora – krok po kroku 

Podłączanie akumulatora w samochodzie nie jest samo w sobie skomplikowanym procesem. Rozpoczynamy je oczywiście od wymontowania zużytego ogniwa, czyli w pierwszej kolejności od odpięcia klem. Ważne jest, w jakiej kolejności to robimy! Najpierw należy odpiąć klemę ujemną, a następnie dodatnią. Po demontażu starego akumulatora należy poddać go odpowiedniej utylizacji. Surowo zabronione jest wyrzucanie akumulatora do śmieci, ponieważ jego zawartość jest silnie trująca dla środowiska. Za nieodpowiednią utylizację grożą także kary finansowe. 

Nowy akumulator powinien mieć takie same lub bardzo zbliżone wymiary w stosunku do swojego poprzednika. Wkładamy go pod maskę i mocujemy stalową opaską, po to, aby był on stabilny podczas jazdy, a następnie podpinamy klemy. Ważne! Podłączanie akumulatora należy przeprowadzić w odwrotnej kolejności do odpinania. Najpierw podpinamy klemę dodatnią, a następnie ujemną. Nowo zamontowany akumulator jest gotowy do pracy… Czy na pewno? Jeśli nasz samochód nie jest wyposażony w komputer pokładowy – rzeczywiście tak. W innym wypadku należy przeprowadzić jeszcze jego adaptację. 

Podłączanie akumulatora – adaptacja w komputerze pokładowym 

Podłączanie akumulatora, a następnie jego adaptacja w komputerze pokładowym wymagają odpowiedniej wiedzy i umiejętności, ale też specjalnych narzędzi. Jeśli nie przeprowadzimy adaptacji, komputer pokładowy będzie wyświetlać komunikaty o błędach. Do akumulatora zazwyczaj załączona jest instrukcja obsługi, gdzie opisany jest przebieg rejestracji akumulatora w komputerze, ale pamiętajmy, że wymaga to od nas inwestycji, ponieważ robi się to za pomocą specjalnego oprogramowania.  

Warto rozważyć w tym momencie czy nie bardziej opłacalnym i przede wszystkim bezpieczniejszym sposobem nie jest oddanie samochodu w ręce profesjonalistów. Warsztaty samochodowe posiadają nie tylko odpowiednią wiedzę, ale także profesjonalne narzędzia, przez co podłączanie akumulatora nie jest skomplikowanym czy czasochłonnym procesem. Pamiętajmy, że nowoczesne samochody wymagają dodatkowo podtrzymania energii podczas wymiany akumulatora, z uwagi na dużą liczbę systemów elektronicznych. Brak podtrzymania energii może doprowadzić do ich nieprawidłowego działania lub awarii. Można to przeprowadzić przy pomocy dodatkowego akumulatora, prostownika z funkcją zasilacza czy też boostera. Każde z tych urządzeń jest jednak kolejną inwestycją. Lepiej zatem przeliczyć, czy samodzielna wymiana akumulatora warta jest takich kosztów. 

Akumulator – jak wybrać odpowiedni do swojego samochodu? 

Podłączanie akumulatora to ostatni etap wymiany na nowe ogniwo. Pierwszym z kolei jest wybór odpowiedniego akumulatora do samochodu. Podejmując się tego zadania, należy przede wszystkim określić, jakie parametry ma spełniać nowy akumulator, a także jakiego ma być typu, biegunowości i jakie mają być jego wymiary. Każda z tych rzeczy jest równie ważna! W nowych samochodach wyposażonych w system Start/Stop montuje się zwykle akumulator AGM lub EFB, które odporne są na wielokrotne rozładowania i ponowne ładowania.  

Jeśli mamy wątpliwości, jaki akumulator kupić, najlepiej skorzystać z pomocy profesjonalistów. Taka możliwość istnieje w serwisie Battery Point, który specjalizuje się w ogniwach samochodowych wysokiej jakości od markowych producentów. Akumulator można zamówić online lub poprzez infolinię z fachowym doradztwem. Istnieje także możliwość umówienia wymiany akumulatora na nowy w jednym z partnerskich warsztatów samochodowych.