Zbieżność kół samochodu powinna być ustawiana przynajmniej raz na rok, najlepiej wtedy, gdy dokonujemy wymiany opon w wulkanizacji. Nieprawidłowa zbieżność może prowadzić do szybszego zużycia opon, zwiększonego zużycia paliwa, a w skrajnych przypadkach nawet do utraty kontroli nad pojazdem. Geometria kół jest zatem czynnikiem, którego zdecydowanie nie należy lekceważyć.
Czym jest zbieżność kół i jaką rolę odgrywa?
Geometria kół to układ pomiarowy, który pozwala ustawić koła samochodowe we właściwy sposób w odniesieniu do podwozia. Główny parametrem geometrii jest zbieżność, czyli pozycja, w jakiej koła znajdują się względem siebie. Koła zbieżne kierują się do wewnątrz, a rozbieżne na zewnątrz. Optymalna konfiguracja wskazana jest zazwyczaj przez producenta, lecz warto mieć świadomość, że nie ma idealnego ustawienia. Układ zbieżny osi przedniej ma pozytywny wpływ stabilność pojazdu w trakcie jazdy na prostej. W przypadku układu rozbieżnego sytuacja jest odwrotna. Samochód wprawdzie lepiej reaguje na skręt, lecz na prostej tor jazdy może wymagać częstszych korekt.
Źle ustawiona zbieżność kół może stanowić spore zagrożenie. Auto może zacząć ściągać w bok, co grozi utratą kontroli nad pojazdem, szczególnie przy niekorzystnych warunkach atmosferycznych. Nieprawidłowa zbieżność kół prowadzi także do zwiększonych kosztów eksploatacji samochodu. Opony zużywają się znacznie szybciej, auto więcej pali, a ponadto mogą zacząć pojawiać się problemy z zawieszeniem i układem kierowniczym. Warto zatem regularnie kontrolować zbieżność kół, najlepiej w profesjonalnym zakładzie zajmującym się wulkanizacją. W Szczecinie oraz innych dużych miastach takie miejsca zazwyczaj dysponują odpowiednim sprzętem, a pracujący tam fachowcy mają odpowiednią wiedzę i doświadczenie.
Wulkanizacja – dobry moment na sprawdzenie zbieżności kół
Kontrola i ustawienie zbieżności nie jest usługą kosztowną ani trwającą długo. Zaleca się, aby sprawdzać ją raz w roku. Można to zrobić m.in. w firmie Kodo Auto Serwis z okolic Szczecina. Fachowcy rekomendują także, aby dokonać inspekcji geometrii kół przy wymianie lub naprawie opon, a także po naprawie zawieszenia lub układu kierowniczego. Jeśli zatem korzystamy z usług wulkanizatora, warto przy okazji skorygować zbieżność.